تبلیغات
محدث - مقاله «ازدواج موقت راه چاره یا راه چاله؟!؟!»
شنبه 15 خرداد 1389

مقاله «ازدواج موقت راه چاره یا راه چاله؟!؟!»

شنبه 15 خرداد 1389

نوع مطلب :

 

به نام خدا

این پست را فقط برای چاپ در روزنامه و نشریات ننوشتم.

به اعتقاد خودم برای كسانی كه به بحث تئوری(دقت كنید این فقط بحث تئوری من است) ازدواج موقت در اسلام ایراداتی می گیرند پاسخ های خوبی داده ایم.

اگر بنا دارید این پست را بخوانید خواهش می كنم تا انتها بخونید و حتماً در نظر داشته باشید من فقط پاسخی به منكرین ازدواج موقت و انان كه این نسخه را مضر برای جامعه می دانند اده ام و در مورد مصداق هیچ صحبتی نشده است.

چرا كه من حسب وظیفه خود علوم حدیث خونده ام و هر جا كه قال الاباقر و قال الصادق بود باید دوفاع كنم(چرا كه قبلاً مقدماتش را با خودم كنار اومدم.

و هر كجا خلاف قال المعصوم دیدم باید قیام كنم

وفقنا الله به ان شاء الله(1)

(1) این مقاله در ش13 و 14هفته نامه  راهنگ سبز چاپ و منتشر شده است.

و حالا اصل مقاله...

 

ازدواج موقت؛ راه چاره یا راه چاله! [1]

 

اگر می‌گوییم كه امروز به خاطر تهاجم فرهنگی و یا مشكلات ازدواج پیش روی جوانان، سن ازدواج بالا رفته(كه بالا رفته)، اگر می‌بینیم تهاجم غرب، رنگ جامعه اسلامی ما را تغییر داده(كه داده)، اگر قائلیم اسلام به عنوان آخرین نسخه الهی برای هدایت و سعادت بشر در هر زمان راه چاره ای معرفی كرده است(كه البته معرفی كرده)؛ باید برای مشكلات غیر قابل انكار امروزی دست به حل شد.

حقیقت ماجرا آن است كه بحث ازدواج موقت در ایران هر چند مدت یك بار توسط یكی از مسئولین از تریبون هایی غیر از صدا و سیما، پخش و كمی بعد به هر علت از همان طریق سركوب می‌شود.

شاید تاریخچه طرح علنی این مساله در ایران پس از انقلاب(برای حل مشكل نه تنها نظریه پردازی) به سال 1370 از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی بازگردد و پس از آن آیت الله ری شهری در دوره كاندیداتوری هفتمین دوره ریاست جمهوری این بحث را به میان اوردند و در سال 1386 مصطفی پورمحمدی وزیر کشور وقت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه بار دیگر درباره لزوم ازدواج موقت «با هدف جلوگیری از فساد» صحبت كرد و بالاخره دكتر علی مطهری در یكی از برنامه‌های زنده تلوزیونی از ازدواج موقت برای حل بحران موجود در جامعه نام بردند اما نهایتاً تمام این تلاشها بعد از گذشت ناچیز زمانی به دست فراموشی سپرده شد... .

تجربه به خوبی نشان داده اگر مسئولین جمهوری اسلامی برای این معضل راهكاری درست دقیق و با برنامه نریزند غربیان برای حل این مشكل دست به كار خواهند شد.

مگر اكنون آنانكه كه بر كوس رفاقت‌ها و معاشرت‌های غرب نمون می‌كوبند، نتوانسته‌اند حرف خود را تا حدودی(در همین جامعه اسلامی و بافرهنگ ایران) به كرسی عمل بنشانند؟ متاسفانه چه بخواهیم و چه نخواهیم این یك مساله غیر قابل انكار است كه كه تبلیغات شوم از«آن سوی مرزها» باعث رنگباختگی جمع معتنابهی در جامعه ما شده است. این رنگباختگی از تغییر سبك خواستگاری(خیابانی شدن) تا برگزاری مراسم ازدواج(بر اساس الگو و تعرفه‌های غربی) و تا ریخته شدن قبح جدایی و متاركه در خانواده‌های تازه تشكیل(باز هم بر اساس خواست صاحب نظران غرب) كاملاً نمود دارد.

وقتی برای حل این معضلات بحث از پیشنهاد ازدواج موقت به میان می‌آید، می‌گویند: طرح مساله ازدواج موقت برای «شرایط خاص» است[2]!!! اما نمی‌گویند منظورشان از «شرایط خاص» چیست؟

الان آمارها گواه این است كه بسیاری از «ازدواج‌های دائم» در كلانشهر ها، «موقت» است. یعنی دو نفر كه با یكدیگر زندگی مشتركی را آغاز كردند بعد از مدتی مجبور به متاركه می‌شوند.

برخی به این بهانه با ازدواج موقت مخالفت می‌كنند كه: «ازدواج موقت باعث می‌شود زنان از نظر روحی آسیب ببینند»! ایا این امار‌ها و رفاقت‌های انكار ناپذیر باعث اسیب دیدگی زنان و مردان و از طرفی موجب استرس پس از ازدواج نیست؟

ای كاش می‌دانستیم ازدواج موقت چه عیب و ایرادی دارد كه متاسفانه امروزه در جامعه بسیاری_تعجب نكنید! بله بسیاری_ از دختران و پسران حاضرند رفاقت غیر شرعی و غیر قانونی و خلاف هنجارهای اجتماعی داشته باشند (كه باعث اثار جدی و گاه ماندگار روانی در دختران و پسران می‌شود) اما حاضر به ازدواج موقت(بنا بر قوانین و هنجارهای اجتماعی) نشوند؟

هزار نكته باریكتر ز مو اینجاست كه در برخی خانواده ها(تقریباً همه) والدین از وجود چنین رابطه ای كم و بیش در فرزندان خود مطلعند و از اسیب‌ها نیز هم... اما راهكار حل چنین مشكلی را نمی دانند و یا حاضر به پرداختن هزینه‌های مادی و معنوی درمان آن نیستند. در نتیجه با این مساله هم بسیاری مسائل دیگر با سیاست «این نیز بگذردی» و اینكه«این یك احساس است و خود به خود و با مرور زمان درست می‌شود» برخورد می‌كند.

بله درست می‌شود! اما به چه قیمت؟ آمار هایی كه به صورت رسمی همه ساله از ازدواج و طلاق علی الخصوص در شهر‌های بزرگ منتشر می‌شود گواه حقانیت این چاره جویی غربیان برای مسلمانان و از طرفی دلسوزی برخی مسئولین غافل و خدای نكرده غرب اندیشه است.

اما حیف كه امار‌های دقیق از ابراز شدن در رسانه‌ها شرم دارند و الا ارقام بیش از 80 درصدی رفاقت نامشروع نوجوانان دبیرستانی و جوانان در تیتر مطبوعات می‌رقصیدند: «كین منم طاوس علیین شده؛ چون با اسلام چپ شده همچین شده!!!»

اری شاید بتوان یكی از علل موفقیت این چاره جویی(بخوانید چاله جویی)رفاقتی! را طرح راهكار، از سوی غرب و برخی حامیان شرق و از سویی تن ننهادن به حل اساسی این معضل و نبود قاطعیت در اجرای فرمول اسلامی از سوی مسئولان دانست. حال اگر نظریه ازدواج موقت از غرب به شرق می‌امد همگان هلهله می‌كردند كه یافتیم یافتیم! حل مشكلات را یافتیم!!!

استاد مطهری_كه این ایام همه رسانه به ذكر لطایف سخن ایشان مشغول است_ در این باره می‌فرماید: «اگر طرح ازدواج موقت از غرب رسیده بود یكى از مترقى ترین طرحها در میان تجددمآبها تلقى مى‏شد»[3]

مخالفین رسمی شدن طرح ازدواج موقت می گویند: هر كس بخواهد ازدواج موقت كند خود آگاه و  ازاد است؛ ما نباید خود را به این «زحمت» بیاندازیم! كه باید گفت: در این صورت غربی‌ها به خود این «زحمت» را می‌دهند و از طریق فرهنگی كشور ما را استعمار خواهند كرد. امام خمینی در مورد نقشه كشی غربی‌ها و تنوع سیاست استعمار می‌فرمایند: «بیدار باشید! هوشیار باشید! مفسده جوها در كمینند، اجانب در كمینند. آنها نخوابیده‏اند، شما [هم‏] نباید بخوابید؛ شما باید هوشیار باشید. آنها مشغول نقشه هستند از طریقهاى مختلف، با فرمهاى مختلف‏...»[4]

شاید یكی از مشكلات موجود برای علنی و عمومی شدن ازدواج موقت و یا حساسیت جامعه برای این راهكار وجود لغت «موقت»(به معنای غیر دائم) و یا «متعه»(به معنای بهره‌وری) باشد و در این خصوص پیشنهاد می‌گردد: این نام‌ها را به «همزیستی صحیح» یا«رفاقت قانونی» تغییر دهند. شاید بشود مقداری از حساسیت‌های كاست. چرا كه برخی از ناآگاهان از تمام قوانین و مسائل ازدواج موقت، «موقت» بودن را دلیلی برای بی تعهدی این راهكار اسلامی می‌دانند. و می‌گویند: «تمام بهره در این نوع ازدواج برای مردان است و آسیب‌های روحی و... را زنان باید بپردازند.»

برخی بر این باورند كه اگر ازدواج موقت در جامعه باب شود افسار گسیختگی برای مردان به همراه خواهد داشت و ممكن است برخی از این مقوله سوء استفاده كنند.

 باید گفت: اولاً مگر از ازدواج دائم و یا هر مقوله دیگری سوء استفاده نكردند؟ و ثانیاً شما فكر می‌كنید اگر كسی بخواهد نسبت به زندگی خویش بی تعهد باشد آیا می‌توان وی را با قانون متعهد كرد؟! خوب است این دسته از نظریه پردازان (كه معمولاً از زنان جامعه هستند) دید خود را گسترده تر كرده و به عاقبت این تئوری پردازی‌ها و سرانجام نسل اینده بیشتر توجه كنند. ما با خیال مطمئن به این افراد كه ژست حمایت از كانون خانواده و نهاد حمایت از زنان به خود می‌گیرند می‌گوییم: ازدواج موقت برای متعهد كردن طرفین است و آنچه كه شما از آن فرار می‌كنید(یعنی بی تعهدی) دقیقاً همان چیزی است كه در اثر مخالفت با راهكار اسلامی ازدواج موقت در دامش افتاده اید!(دقت كنید)

این چه برنامه حمایت از خانواده ای است كه امروزه یك فرد می‌تواند در اداره و محل تحصیل و جامعه با هر فردی رابطه و تماس داشته باشد(بدون هیچ تعهد و مرزی) ولی تا از حریم بندی و مشروع گرایی سخن به میان می‌آید رگ «حمایت از زنان» این عده بلند می‌شود كه «به زن ظلم شد» و چه شد و چه شد!

سؤال دیگر ما از این عده این است كه آیا حالا كه ازدواج موقت در جامعه به شكل كامل باب نشده است زن ارزش و مقام خود را بدست اورده و هیچ سوء استفاده ای از شخصیت او نمی شود؟؟؟!!!

حال كه با تمام ابزار‌های خود، آگاهانه یا ناآگاهانه بر طبل غرب اندیشان كوبیده اید، غیر از بالا رفتن سن ازدواج، وجود چندین میلیون دختر و پسر معزب بالای 35 سال، سركوبی و بلاتكلیفی میلیونها زن بی سرپرست، نابودی آینده میلیونها فرزند یتیم و فرزندان طلاق، سیل خیابانی بی حجابی و فحشا، تجاوزات متعدد و گوناگونی بی تعهدی مردان و زنان به خانواده خود در اثر ریخته شدن قبح روابط نا مشروع در خانواده‌ها وموارد فراوان دیگر كه هر روز در جراید شاهد گوشه ای از آنان هستیم[5]، چه حاصل كرده اید؟(دقت كنید) عجبا كه هنوز بر راه غرب رونده اید! و هنوز هم با سماجت نسخه شفا بخش اسلام را انكار می‌كنید!

در ابتدای این گفتار آوردیم كه « اسلام به عنوان آخرین نسخه الهی برای هدایت و سعادت بشر در هر زمان راه چاره ای معرفی كرده است». یعنی در مورد شرایط جوانی كه بین 15 تا 24 سال قرار دارد و شرایط ازدواج دایم را ندارد ازدواج موقت(شما می توانید بخوانید رفاقت شرعی سالم) را معرفی كرده و طرفین را هم ملزم به پایبندی به این قوانین نموده است.

حال اگر هر یك از شما مخالفین، قائل است این حكم مربوط به «شرایط خاص» خود است این راهكار برای جامعه فعلی كارگشا نیست، و از طرفی هم ادعای درس و تحصیل و تخصص و «حمایت از خانواده» هم دارید، بیایید برای حل این مشكل چاره اندیشی كنید. دست شما هم باز است. از هر تئوریسین و نظریه پرداز شرق و غرب عالَم می‌توانید استفاده كنید. البته تضمینات لازم را هم به جامعه بشری و نسلها بدهید كه مبادا بر اساس نسخ شما كسی متضرر شود.(همانگونه كه میلیونها نفر در طی سالهای متمادی ضرر‌های غیر قابل جبرانی از این طرز «حمایت» شما! دیده اند)

هر قدر دوست دارید سمینار و همایش با هر كس كه خواستید برپا كنید؛ مشروط به اینكه در پایان مشكل امروز جامعه را حل كنید. نه اینكه دور هم بنشینید و از مزایا و نگرانی‌های ازدواج موقت و پیشگویی‌های كارنشناسانه صحبت كنید و شما از همایش برخیزید و مشكلات همچنان در جامعه ریشه دوانده باشد!

این گوی و این میدان!



[1] . محمد زندی دلگشا_ دانشكده علوم حدیث

[2] . امین‌حسین رحیمی، عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس

[3] . مجموعه‏ آثاراستاد  شهید مطهرى    ج‏19    59

[4] صحیفه امام    ج‏6    271

[5] . برای نمونه در اینجا تنهد به گوشه ای اشاره می شود: راهنگ سبز به نقل از روزنامه رسالت: رییس انجمن آسیب های اجتماعی از تشکیل 5200 پرونده قضایی در کشور در مورد رابطه جنسی برادر با خواهر و پدر با دختر خبر داده است.دکتر یگانه به این روزنامه می گوید: "درحال حاضر چهارهزارپرونده درخصوص تجاوز برادر به خواهر و 1200 پرونده درخصوص تجاوزپدربه دختردردست بررسى است